dinsdag 11 september 2012

The Fault in Our Stars

Man, oh, man wat heb ik een geweldig boek gelezen.

In de zomervakantie kreeg ik een smsje van één van m'n beste vriendinnetjes die toen in Duitsland zat: 'Als je tijd hebt, lees The fault in our stars! It's amazing!'. Vergeetachtig als ik ben heb ik dat toen niet gedaan. Toen ze terug was nam ze het boek mee en ik ben gaan lezen. En ik ben verliefd.

The fault in our stars gaat over een meisje met kanker. Maar het is niet het typische meisje-met-kanker-boek. Je leert Hazel (het meisje) kennen en je leert ook haar ziekte kennen. Ze heeft een vorm van ernstige, chronische longkanker. Je wordt meegesleept in het leven van een zieke. De thuissituatie wordt beschreven, maar ook haar therapiesessies. Daar leert ze Augustus kennen, een super leuke jongen. Ze vertelt hem over haar favoriete boek en hoe het geen 'echt' einde heeft. Haar boek gaat namelijk ook over een meisje met kanker, maar de laatste zin is gewoon abrupt gestopt. Waarschijnlijk, omdat ze dood ging. Hazel (en later ook Augustus) kunnen hier niet tegen en doen er alles aan om de Nederlandse (!) schrijver zo ver te krijgen dat hij hen antwoorden geeft op hun vragen.

Samen met deze verhaallijn en nog een paar andere kleinere verhaallijnen wordt het boek gevormd. Wat ik leuk vond is dat het een boek over kanker is, maar geen zwaar, maar juist luchtig boek. Het is humoristisch en ondanks de mannelijke schrijver ontzettend goed uit het oogpunt van een meisje geschreven. Het heeft hele goede plotwendingen en je blijft geboeid.

John Green heeft het boek geschreven. Ik vond dat erg verrassend aangezien dat een bekende youtuber is! Samen met Hank Green is hij één van The Vlog Brothers op youtube, één van de meest populaire youtube kanalen wereldwijd. Ik vind dat tof. Door youtube bekend worden en nu een New York Times Best Selling Author zijn.


John Green over The Fault in Our stars

Dus, kun je een beetje goed in het Engels lezen, hou je van boeken met een goede afwisseling van onwijs veel humor tot hartverscheurend verdriet? Lees dan the fault in our stars, je zult niet teleurgesteld worden!

xx




Geen opmerkingen:

Een reactie posten